03.09.2025

Novela zákona o účetnictví – co se mění od září 2025 a od roku 2026

Dne 2. 9. 2025 byla pod číslem 316/2025 Sb. vyhlášena novela zákona o účetnictví. Přináší dvě hlavní novinky: 


1.    Okamžitě účinná změna od 3. 9. 2025 – zvýšení hranic aktiv a obratu pro zařazení do účetních kategorií;
2.    Změna od 1. 1. 2026 – zúžení okruhu účetních jednotek, které musí mít povinný audit.
 

Myš

Nové limity pro kategorizaci účetních jednotek
Od 3. 9. 2025 platí nová pravidla:


 Mikro účetní jednotka
 • aktiva do 11 mil. Kč (dříve 9 mil. Kč)
 • obrat do 22 mil. Kč (dříve 18 mil. Kč) 
 • max. 10 zaměstnanců 


Malá účetní jednotka
 • aktiva do 120 mil. Kč (dříve 100 mil. Kč)
 • obrat do 240 mil. Kč (dříve 200 mil. Kč)
 • max. 50 zaměstnanců


Střední účetní jednotka
• aktiva do 600 mil. Kč (dříve 500 mil. Kč)
• obrat do 1,2 mld. Kč (dříve 1 mld. Kč)
• max. 250 zaměstnanců

Tato kritéria se vztahují již na účetní závěrku za rok 2024 a mohou tedy ovlivnit kategorizaci Vaší firmy už za letošní účetní období 2025. 

Povinný audit od roku 2026 – změna u malých účetních jednotek
Od 1. ledna roku 2026 se mění povinnosti ohledně auditu. Malé účetní jednotky již nebudou muset mít povinně auditovanou účetní závěrku – bez ohledu na výši aktiv, obratu nebo počtu zaměstnanců. 
 

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.