30.08.2019

Závislost na jediném dodavateli IT systému ADIS po 30 letech skončí

Myš

Do této situace nazývané vendor lock-in se Česká republika dostala kvůli nevýhodné smlouvě z roku 1992. Generální finanční ředitelství uzavřelo 7. srpna 2019 se společností IBM dohodu, na jejímž základě dojde v průběhu roku 2023 k předání majetkových práv na ADIS do vlastnictví státu.


ADIS, který je pro správu daní používán od roku 1992, je postaven v dnes již zastaralém vývojovém prostředí a neodpovídá tak požadavkům na moderní informační systém. Jedná se o prvek kritické infrastruktury státu, s nímž každodenně pracují tisíce zaměstnanců finančních úřadů. Uživatelsky ne příliš přívětivé rozhraní, nepřehlednost, vysoké náklady na jeho údržbu a úpravy, zmíněná závislost na jediném dodavateli a další problémy vedly v roce 2016 k rozhodnutí, že bude nahrazen novým a moderním informačním systémem. 


Za celou dobu existence ADIS zaplatil stát společnosti IBM za její služby více než 9 mld. Kč. Závislost na jednom výhradním dodavateli opakovaně kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. 


https://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/media-a-verejnost/tiskove-zpravy/tz2019/zavislost-na-jedinem-dodavateli-IT-systemu-ADIS-po-30-letech-skonci-9969

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.