31.05.2019

Ministerstvo financí představilo novelu daňového řádu

Myš

Online finanční úřad aneb portál MOJE daně je jasnou prioritou Ministerstva financí. Jeho zákonná podoba vznikne rozšířením již existující daňové informační schránky (DIS), kterou dnes využívá pouze malá část poplatníků. Díky novele se DIS „upgraduje“ na obdobu internetového bankovnictví v oblasti daní. Poplatníkům bude nově nabízet možnost předvyplnění daňového přiznání údaji, jimiž finanční úřad disponuje z dřívějších daňových řízení, bude poskytovat další informace o historii poplatníka a současně rozšíří možnost podání daňových přiznání prostřednictvím internetu. 
V rámci příprav technického řešení je velký důraz kladen na nejvyšší úroveň zabezpečení osobních údajů. K přístupům do portálu MOJE daně a autorizaci podání bude uživatel dle vlastní volby využívat například e-občanku, přihlašovací údaje do systému datových schránek či údaje přidělené finančním úřadem. Portál bude provozován na doméně www.mojedane.cz. Ministerstvo financí počítá se spuštěním první verze v průběhu roku 2020.

Cílem novely je také motivovat poplatníky k tomu, aby možnost elektronické komunikace s finančním úřadem využívali co nejvíce. Těm, kteří podají daňové přiznání elektronicky, bude prodloužena lhůta pro podání daňového přiznání k daním z příjmů o 1 měsíc a také získají benefit v podobě dřívějšího vrácení přeplatku na dani. Nedílnou součástí novely je zrušení povinnosti využívat elektronické formuláře pro poplatníky, kteří si dobrovolně zřídili datovou schránku. 
Možnost vrátit část nadměrného odpočtu DPH, u které finanční úřad neprovádí žádnou kontrolu u žádajícího poplatníka, je dlouho očekávanou změnou, po níž volají odborníci i zástupci podnikatelů. Novela přináší konkrétní řešení v podobě vyplácení záloh. Dojde tedy k zásadnímu zvýšení právní i podnikatelské jistoty u plátců DPH, kteří dle stávajícího zákona někdy čekají na vyplacení mnohamilionových nadměrných odpočtů i dlouhé měsíce, ačkoliv je finančním úřadem prověřována pouze jejich nepatrná část. V praxi se může jednat například o společnosti exportující své zboží do zahraničí a navržená úprava pro ně bude znamenat zejména lepší podmínky pro řízení cash-flow. 
         
Komplexní revize úroků je krokem ke spravedlivějšímu daňovému systému. Návrh obsahuje snížení tzv. reparačních úroků na úroveň odpovídající občanskému zákoníku. Ze současných cca 15,75 % (tj. 14 + repo sazba) bude úrok z prodlení snížen o 6 procentních bodů na cca 9,75 %. Analogicky dojde ke snížení úroku z posečkané částky na polovinu. V situacích, kdy je naopak úrok vyplácen finančním úřadem poplatníkovi jako kompenzace za dlouhotrvající zadržení nadměrného odpočtu, dojde ke zvýšení ze stávajících cca 3,75 % (tj. 2 + repo sazba) o 2 procentní body na cca 5,75 %. Novela tak kromě výrazného zjednodušení zavádí výhodnější postavení poplatníka v rámci řízení vedeného finančním úřadem.


https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2019/moderni-a-jednoduche-dane-nebo-mirnejsi35232 

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.